Tofu Tempeh Seitan – Čo to vlastne je?

Niekedy si moji mäsožraví kamaráti myslia, že im nadávam keď na nich vytiahnem slová „tempeh“ či „seitan“. Ak z toho niečo uvarím, hneď nasleduje preboha z čoho to je? Je tam nejaký rozdiel, prečo nejeme len tofu? Rozdiel medzi tofu, tempehom a seitanom rozoberiem v tomto článku a pridám aj moje obľúbené recepty.

Tofu

Asi najznámejšie „vege“ jedlo. Môžme povedať, že sa jedná o „syr“. Vyrába sa totiž podobne ako syr. Sójové mlieko získané zo sójových bôbov a sójová bielkovina sa nechajú zraziť spolu s nigari, alebo iným syridlom. Tofu sa veľmi dobre korení a dá sa pripraviť na nekonečne veľa spôsobov a chutí. Pochádza z Ázie, kde patrili práve sójové bôby medzi jednu z piatich posvätných plodín. Tofu zoženiete takmer v každom obchode a predávajú sa rôzne príchute.

Tofu má vysoký obsah bielkovín. 1/2 šálky surového tofu obsahuje 10,1 gramov proteínu, kým odporúčaná denná dávka je 56 gramov pre mužov a 46 gramov pre ženy. Pre porovnanie má kuracie mäso dvojnásobok bielkovín, no aj kalórií. Tofu obsahuje veľa železa 1/2 šálky obsahuje 1,82 mg. Obsahuje dva krát väčšie množstvo magnézia ako kuracie mäso. Väčšina tofu je Non-GMO teda z geneticky nemodifikovaných sójových bôbov, no dajte si na to pozor a čítajte obal 🙂

Moje typy

  • z tofu vždy odstráňte nadbytočnú vodu – stačí ak ho zabalíte do utierky a na vrch položíte niečo ťažké napríklad panvicu
  • ochutené tofu, môžete jesť „len tak“ ja si ho krájam na plátky a trochu posmažím na panvičke – k šalátu to najlepšie
  • tofu najčastejšie marinujem v sójovej omáčke a pridám napríklad agáve sirup a sezamové semiačka
  • marinovanie netreba preháňať – mne dlho, napríklad cez noc marinované tofu veľmi nechutí
  • ak je v recepte silken tofu – použite silken tofu, nedá sa to s klasickým tofu porovnať

Recepty

Tempeh

photo : http://www.bbc.co.uk/food/tempeh

Najväčší problém som mala s výslovnosťou tempehu, alebo tempe… Vyrába sa taktiež zo sóje a vzniká fermentáciou. Uvarené sójové bôby sú naložené do kultúry Rhizopus oligosporus, alebo Aspergillus oryzae (wikipedia je mudra :D). Podobá sa síce na tofu, no má úplne odlišnú chuť a aj nutričné hodnoty. Mne chutí trochu viac ako tofu a väčšinou s ním „nič nevymýšľam“ a robím si ho len tak na panvičke so zeleninou. Tempeh obsahuje vitamín B12, nie je však vhodný na dopĺňanie vitamínu nakoľko je táto b12-ka neaktivovaná podobne ako pri nori riasach.

Obsahuje oveľa viac bielkovín 1/2 šálky približne 16 gramov. Neobsahuje veľa tukov a vďaka vysokému obsahu bielkovín je skvelou náhradou mäsa. Textúrou je oveľa pevnejší ako tofu, musíte si ho teda nakrájať. Predáva sa aj v takej pomletej konzistencii (ako mleté mäso) no aj tak sa trochu ťažšie rozpadáva ako tofu. Najlepšie je si ho nakrájať na čo najmenšie kocky.

Moje typy

  • tempeh si objednávam so svojim vegana nákupom – myslite teda dopredu ak bude chcieť variť niečo s tempehom v bežných supermarketoch ho zatiaľ nenájdete
  • ja kupujem údený tempeh – ten sa dá jesť aj bez toho aby ste ho okorenili
  • existuje aj tempeh na štýl údenej slaniny – toto by som určite chcela vyskúšať

Recepty

Seitan

photo : http://www.thatwasvegan.com/2012/01/30/my-favorite-chicken-style-seitan-recipe/

Známy aj pod menom pšeničné mäso. Vyrába sa zo pšeničného lepku, vyplavením škrobu zo pšeničnej múky tak, že sa opakovane preplachuje väčším množstvom vody. Môžete kúpiť neochutený seitan, alebo seitan špeciál, ktorý je ochutený. Podobne ako sójové plátky aj seitan sa predáva ako hotové rezne alebo placky. Seitan si môžete pripraviť aj doma. Zo seitanu u nás väčšinou nájdete polotovary, čo sa môže niekedy hodiť. Podľa mňa chutia vegánske verzie „junk food“ lepšie ako klasické. Ak teda nestíhate a nie ste bezlepkový, môžete si kúpiť niečo pod zub práve zo seitanu.

Aj seitan má vysoký obsah bielkovín, používa ho preto značka Tofurky vo svojich produktoch. 1/2 šálky obsahuje až 30 g bielkovín, obsahuje teda viac bielkovín ako kuracie mäso. Textúrou najviac pripomína mäso. Je lacný a ľahko sa pripravuje.

Moje typy + recept

  • skúste kebab zo seitanu
  • nájdete aj nugetky, párky alebo plnené knedle – skúste pozrieť veganu, alebo iný veggie obchod
  • skúste čínu so seitanom

Robi

photo : https://www.vegmania.cz/vegpedie/robi

Dlho ma zaujímalo čo to vlastne robi mäso obsahuje. Vedela som len, že mi chutí. Myslím si, že  nás veľmi populárna náhrada mäsa. Dúfam, že ste všetci boli v refresheri na robi burger 🙂 Robi obsahuje pšeničnú bielkovinu, červenú repu, vodu a korenie. Predáva sa ako „mäso“ na grill, na čínu, plátky. Väčšinou som ho videla v pol kilovom balení a nie je až tak drahé ak vezmeme do úvahy, že vám vystačí na dlhšiu dobu. Môžete s ním pracovať rovnako ako s mäsom, jeho chuť záleží od korenia a spôsobu prípravy. Má nízku energetickú hodnotu, neobsahuje tuky, sóju, či glutamán.

Moje typy

  • kľudne kupujte robi vo veľkom a zvyšok dajte do chladničky
  • vynikajúci na gril
  • ja ho väčšinou pripravuje tak intuitívne, čo kuchyňa dala 🙂

Recepty

  • najdete kopec receptov tu
Páči sa ti článok? Kúp mi ovsené kapučíno - podpor ma na patreone!

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *